Weet jij wie je klant is? Je buyer persona en de customer journey

Door: Johanneke van der Kooij
Datum:
Tags: Persona's Content SEO
Leestijd ± 4 minuten

In de vorige blog stipten we het al kort aan: het is enorm belangrijk om te weten wie je klanten zijn, zodat je ze kunt voorzien van de juiste informatie in coronatijden. Maar dit geldt niet alleen nu; het kennen van je klanten is dé basis voor een succesvolle business. De vraag die je je continu moet stellen is: wie wil ik bereiken? Want je kunt nog zo’n goed product of nog zo’n mooie website hebben, als niemand ervan weet, levert het niets op.

Wij kunnen je hiermee helpen, zodat je op het juiste moment, de juiste informatie aanbiedt aan de juiste doelgroep (jouw potentiële klant). Hoe doen we dat?

Meer inzicht in je klanten met een ‘buyer persona’-sessie

Wat ons opvalt is dat veel bedrijven nauwelijks inzicht hebben in wie hun klanten zijn, of heel algemeen ‘Nederland’ als hun doelgroep zien. Deze onduidelijkheid zorgt vaak voor een lukrake marketingaanpak, je weet immers niet waar je doelgroep zich bevindt dus ‘probeer je maar wat’. Nergens voor nodig, mits je je klanten goed in beeld hebt. Een goede manier om je huidige klanten in kaart te brengen, is door een buyer persona op te stellen.

Wat is een buyer persona?

Een buyer persona, kortweg persona genoemd, staat voor een klantgroep met al zijn kenmerken en eigenschappen. Dit kan gaan om leeftijd, woonplaats, beroep, maar ook zijn doelen en problemen. Tijdens een personasessie brengen we deze kenmerken samen met jou in kaart. Het doel van zo’n sessie is om een beter beeld te krijgen van je belangrijkste klanten en op welke kanalen ze zich bevinden (social media, vakbladen).

Maar een buyer persona levert toch nooit een compleet beeld op?

We merken tijdens deze sessies vaak dat het voor klanten moeilijk is om ‘extremen’ los te laten, want je hebt toch ook die ene specifieke klant, die kun je toch niet generaliseren? Toch blijkt uit de praktijk dat het grootste gedeelte van je klanten meestal terug te brengen is naar 1 of enkele basispersona’s. En bedenk ook: het is nog altijd vele malen effectiever om 80% van je (potentiële) klanten goed bereiken, dan 100% net niet. De buyer persona levert een mooie basis om uit verder te werken.

De customer journey: wat zoekt je online klant en wanneer?

Als je je buyer persona in kaart hebt gebracht, kunnen we aan de slag gaan met de customer journey. Wellicht een jeukwoord, maar dit is wel een heel belangrijk onderdeel van het verbeteren van je (online) uitingen. Want als je weet waar een potentiële klant zich bevindt in het aankoopproces, dan weet je ook op welke manier je hem of haar het beste kunt informeren. Een online bezoeker die zich nog aan het oriënteren is op een oplossing voor zijn probleem, zoekt andere informatie dan iemand die in de aankoopfase zit en al weet welk product hij of zij wil kopen. We brengen per fase in kaart waar jouw bezoeker naar zoekt, zodat we hier zo goed mogelijk bij aan kunnen sluiten.

De basis voor een goede online strategie

De buyer persona en de customer journey vormen samen de kapstok voor jouw online strategie. Op basis hiervan bepalen we op welke kanalen (o.a. je website en social media) en op wat voor manier we jouw (potentiële) klant gaan bereiken, zodat jij zoveel mogelijk resultaat uit jouw website haalt.

Wil je ook beter aansluiten bij je klant en meer omzet uit je website? Neem contact op!

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief