5 redenen waarom jouw website bezoekers afhaken (en hoe je dat oplost)

Door: Roel de Vries
Datum:
Tags: Conversie
Leestijd ± 2 minuten

Ben je wel eens een winkel ingelopen, en nog voordat je überhaupt een product beter hebt bekeken, direct weer vertrokken? Misschien zag die winkel er nogal onbetrouwbaar uit, of duurde het te lang voordat je werd geholpen? Hoe dan ook, je komt daar waarschijnlijk niet nog eens terug.

Dit principe werkt hetzelfde op websites. Er zijn verschillende oorzaken waardoor bezoekers jouw website direct weer verlaten. De mate waarin dit gebeurt, noemen we de bounce rate. Is de bounce rate van jouw website hoger dan 50%? Waarschijnlijk gaat er dan iets mis op de volgende vijf punten:

1. Je pagina laadt te langzaam en je bezoekers zijn ongeduldig

Een website die te langzaam laadt, heeft waarschijnlijk een erg hoge bounce rate. Stel je voor dat je zelf over het internet surft, en dat een website inlaadt met het tempo van een inbelverbinding. Wacht je dan rustig tot ‘ie helemaal geladen is, of klik je direct op het pijltje in je linkerbovenhoek? Juist, je bent weg. Zorg er dus voor dat de snelheid van je website geoptimaliseerd is.

2. De website komt niet betrouwbaar over

Heel oud design of veel spelfouten maken mensen sceptisch. Zodra bezoekers de indruk krijgen dat er iets niet in de haak is (ook al ben je een perfect professioneel bedrijf), zijn ze snel weg. Door een modern design en foutloze teksten zorg je voor een betrouwbare indruk.

3. Verwachtingen worden niet snel genoeg waargemaakt

De bezoekers van je website zijn eigenlijk te vergelijken met aapjes die op zoek zijn naar een banaan. Ze scannen je website in minder dan een seconde af naar die banaan (hun verwachting). Hebben ze na twee seconden nog niet gevonden wat ze zoeken? Dan verlaten ze je website. Gebruik dus veel titels, opsommingen en houd het overzichtelijk.

4. Je website is niet mobiel vriendelijk

Wist je dat tegenwoordig meer mensen internetten via hun telefoon dan via hun computer? Het is dus essentieel dat jouw website geschikt is voor mobiele telefoons en tablets. Een pagina die maar half/scheef/klein inlaadt in het beeldscherm van de gebruiker, kan op een hoge bounce rate rekenen. Laat je website dus responsive bouwen.

5. Je nodigt niet uit om door te klikken

Zodra een bezoeker heeft gevonden wat hij zoekt, moet het zo gemakkelijk mogelijk zijn om verder te klikken. Moet jouw bezoeker eerst verder scrollen en op zoek naar bijvoorbeeld een menu, dan verlies je het momentum. Vergeet dus niet om de juiste call-to-actions op de juiste plekken te vermelden.

Weet jij wat de bounce rate van jouw website is? En weet je niet hoe je dit kunt verbeteren? Neem dan eens contact met ons op voor een check! 

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief

x