5 tips voor meer conversies via je website

Door: Monique Schellevis
Datum:
Tags: Conversie
Leestijd ± 3 minuten

We weten inmiddels dat je met een goede website en geoptimaliseerde SEO bezoekers naar je website trekt. Heeft er voor jouw bedrijf al een stijging in bezoekersaantallen plaatsgevonden? Gefeliciteerd! Kun je nu dan eindelijk achterover leunen? Helaas niet. We moeten nog even checken hoe het zit met je conversie.

Wat zijn conversies?

Net als in een fysieke winkel of bezoekadres van een bedrijf wil je niet alleen dat mensen je bezoeken: je wilt ook dat ze overgaan tot een actie. Online werkt dit net zo. Een actie is bijvoorbeeld contact opnemen, een document downloaden of een offerte aanvragen. Als je bezoekers overgaan tot de actie die jij wilt, hebben we het over ‘conversie’. Een zogenaamd conversieratio is simpelweg gezegd het aantal mensen dat van bezoeker verandert in bezoeker die de actie voltooit. Zijn er van de 100 bezoekers op jouw website 2 die een offerte aanvragen? Dan is jouw conversieratio 2%.

Waarom zijn conversies eigenlijk belangrijk?

Zoals hierboven beschreven zijn conversies dus de bezoekers van je website die nog een stapje dichterbij zetten naar het worden van een echte klant. Hoe meer klanten, des te beter voor je business, toch? We geven hieronder de drie belangrijkste redenen om te werken aan jouw conversie optimalisatie.

1. Er is verbetering mogelijk

Als je weet dat je met kleine aanpassingen de bezoekers die je al naar je website trekt kunt omzetten naar daadwerkelijke klanten, waarom zou je het dan niet doen? Een verbetering van 2 naar 3 procent kan al grote verschillen maken voor de omzet van jouw bedrijf. 

2. Online adverteren wordt duurder

Hoe populairder het internet, hoe meer concurrentie. Online adverteren wordt met de groei van concurrentie steeds duurder. En waarom zou je geld uitgeven aan een dure advertentie om meer bezoekers te trekken, als je je huidige bezoekers kunt omzetten in betalende klanten?

3. De tools worden steeds beter én goedkoper

De tools om je conversie te optimaliseren worden steeds beter en goedkoper. Daarnaast heb je altijd eResults bij de hand om je op weg te helpen. Bekijk bijvoorbeeld hieronder onze vijf tips om meer conversies te krijgen of bel direct om te sparren. 

Vijf tips om meer conversies te krijgen

1. Speel in op het wantrouwen van de klant

De gemiddelde bezoeker van een website die het bedrijf niet kent zal de site eerst scannen op betrouwbaarheid. Haal de obstakels weg waardoor klanten aan je service kunnen twijfelen. Zorg bijvoorbeeld voor een persoonlijke ‘Over Ons’ pagina en zorg voor reacties of referenties van bestaande klanten of partners. 

2. Zorg dat de navigatie in je menu op orde is

Voor SEO doeleinden en het wekken van vertrouwen is het belangrijk dat je goede teksten op je site hebt staan maar vergis je niet! De meeste potentiële klanten zijn behoorlijk doelgericht en zullen snel in de navigatie doorzoeken naar wat ze nodig hebben. Zorg er dus voor dat de navigatie op orde is zodat je klant meteen vindt wat hij/zij zoekt. Anders is deze potentiële klant zo weer vertrokken naar de concurrent.

3. Gebruik geen sliders

Sliders zijn ooit even populair geweest en veel bedrijven gingen hier in mee. Maar hoe vaak bekijk jij even rustig de slides die langskomen op een pagina? Sliders nemen veel ruimte in, kosten tijd om te bekijken en leiden af van wat echt belangrijk zou kunnen zijn. Zet dat wat belangrijk is prominent bovenaan en verwijder de ruis.

4. Zorg ervoor dat je website responsive+ is

Ga eens bij jezelf na: hoe vaak zit je via je mobiel op internet? Het mobiele gebruik is enorm gestegen de afgelopen jaren. Alleen een ‘responsive’ website is niet meer genoeg. Mensen surfen anders op een mobiel dan op een pc dus is het belangrijk hierop in te spelen. 

5. Techniek moet piekfijn in orde zijn

Wist je dat als je website niet binnen 4 seconden laadt, een flink aantal van je bezoekers alweer de deur uit is? Er zijn verschillende technische eisen die het bezoek voor je klant prettiger maken en daarnaast zorgen voor een betere score in Google. Maak hier gebruik van. Je wilt je klanten toch van de beste service voorzien?

Aan de slag dan maar!

Jeuken je handen na het lezen van deze blog om met de conversie optimalisatie van jouw website aan de slag te gaan? Super! Dan hebben wij ons doel met deze blog bereikt. Echter heb je hier toch een beetje moeite mee? Wij helpen je graag! Vaak is het best lastig om te zien waar nog verbetermogelijkheden liggen. Dit omdat jij je site al zo vaak hebt bekeken. Een second opinion van een buitenstaander, eResults, biedt uitkomst. Wij adviseren je graag over de verbetermogelijkheden zodat jij van je bezoekers echte klanten kunt maken!

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief

x