Privacy: een kwestie van kiezen of delen

Door: Roel de Vries
Datum:
Tags: AVG
Leestijd ± 5 minuten

Misschien heb je de film ‘The Circle’ uit 2017 weleens gezien. Het gaat over een groot social media bedrijf uit Silicon Valley waar een ijverige twintiger komt te werken. De film gaat in op de vraag:

‘Hoeveel van je privacy wil je opgeven om je leven makkelijker of veiliger te maken?’

De realiteit van die film komt aardig dichtbij. Zo kan Apple de ambulance bellen als je valt en met de komst van Google Assistent wordt je hele leven in kaart gebracht en duurt het echt niet lang meer voordat hiermee voorspellingen worden gedaan over je volgende stap.

Privacy is een hot item en dat is niet voor niets. We moeten beter gaan beseffen waar we al die handige tools die we de hele dag door gebruiken eigenlijk mee betalen. Vervolgens moeten we een weloverwogen keuze maken of we privacy in willen leveren om ons leven makkelijker en veiliger te maken. Met de nadruk op weloverwogen. Wat mij opvalt tegenwoordig is namelijk dat de nuance nog wel eens zoek is. We willen allemaal erg graag alles gratis doen; whatsappen, facebooken, filmpjes kijken, navigeren, flitscontroles ontvangen, maar we worden heel erg boos als een bedrijf dan onze data gebruikt om omzet te maken.

De reacties bij een bericht over privacy

Nu.nl komt op 16 augustus met het bericht: ‘Google is niet duidelijk over verzamelen locatiegegevens op smartphones’. Zodra één van de grote namen bij een bericht staat, kun je de klok erop gelijk zetten dat er hele boze reacties onder het bericht staan. En ja hoor; een greep uit deze reacties:

Eduard vindt het maar irritant. Net als hoofdletters gebruiken.

bijzonder irritant die te pas en onpas opduikende reclames over niet ter zake doende bedrijven en moeilijk te achterhalen via wie dat allemaal binnen komt...

Sean heeft wel een goede tip:

Wil je niet te vinden zijn, laat je telefoon thuis en betaal contact. Ik niet, ik ga voor gemak en betaal met credit card en heb een telefoon op zak.

Charlie begint sterk, maar verpest het toch weer op het eind:

Wel al erg lang geleden al bekend. Oplossing ook simpel maar mensen moeten zelf leren lezen en onderzoeken.

Pappen en nathouden werkt schijnbaar nog steeds.

Mijn_Mening verwoordt denk ik het beste wat ik in mijn introductie noemde:

Daar moet de Europese unie eens wat aan doen! Ik wil gewoon bellen en spelletjes spelen met mijn smartphone. Blijf met je tengels van mijn privé leven af.

Goed, zo kan ik nog wel even doorgaan. Boze mensen genoeg op internet als het om privacy gaat. Gelukkig zijn er ook wat meer genuanceerde meningen, maar over het algemeen merk ik dat we privacy toch wel belangrijk vinden.

Toch nemen we niet de moeite om algemene voorwaarden, privacystatements, cookiestatements, app-instellingen en ga zo maar door te lezen. Logisch ook, want daar zou je dagen mee bezig zijn voor alle apps en tools die je gebruikt. Het dan maar helemaal niet doen, want het is ‘niet leuk’ lijkt me ook niet de oplossing…

Het hele dilemma

Data is het nieuwe goud. Hoe meer data je hebt, hoe beter je producten kunt maken, hoe meer mensen het gebruiken, hoe beter je data wordt, hoe beter je product wordt, enzovoorts…
En natuurlijk, hoe meer data je hebt, hoe meer je kunt verdienen aan iemand. Als ik weet wanneer je trek hebt, wat je lekker vindt, van welke sfeer je houdt, hoeveel geld je op je rekening hebt en waar je bent, kan ik je echt wel overhalen om je naar het restaurant te sturen dat mij betaalt om een advertentie te krijgen binnen mijn platform.

Alleen, als ik de gebruiker op een hele simpele manier de keuze geef om te weigeren gegevens met mij te delen, dan zal vrijwel iedereen dit weigeren. Dan komt het. Als de gebruiker zijn gegevens niet deelt, kan ik het hosten en ontwikkelen van de app niet betalen. En ja, dan wordt de app niet beter en gaan mijn gebruikers afnemen. Als klein bedrijf hou je dat niet lang vol. En dat is dus de reden dat we bijna allemaal dezelfde 30 tot 50 apps op onze telefoon hebben, terwijl er honderdduizenden in de app stores staan.

Als een bedrijf succesvol wil worden of blijven, moeten ze dus de gebruiker wel een beetje ‘misleiden’ of in ieder geval een drempel inbouwen. Op die manier kost het je wat moeite om gegevens delen uit te zetten. En groot gelijk hebben ze. We vinden gratis apps, nieuws en filmpjes heel normaal tegenwoordig. Er zijn talloze betaalde alternatieven voor onze gratis apps die echt niet zoveel kosten en wel volledige privacy bieden, maar ik durf te wedden dat jij er geen 10 kunt opnoemen.

Kortom, kiezen of delen

Voor Eduard, Charlie en Mijn_Mening heb ik dus één tip. Stop met het plaatsen van onzinnige reacties bij artikelen en ga de algemene voorwaarden lezen. Open je app-instellingen en controleer wat er gedeeld wordt. Als het niet duidelijk is, dien een klacht in bij het bedrijf. Doet het bedrijf er niets mee? Geef ze aan bij Autoriteit Persoonsgegevens. Je hebt met de AVG rechten genoeg als consument. Teveel moeite? Ga dan gewoon betalen voor diensten.

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief