Leestijd ± 5 minuten

Hoe nuttig zijn plaatjes? Zijn ze alleen ter illustratie of zijn er andere voordelen? Een foto zegt meer dan… uh, 200 woorden ofzo..’ Oke, een afbeelding op je website staat in de ogen van Google nog niet gelijk aan 1000 woorden, maar de waarde van zo’n 200 woorden heeft het zeker wel! In deze blog vertel ik je waarom plaatjes absoluut niet op jouw website mogen ontbreken.

94% meer verkeer met een goede afbeelding

Belang van afbeeldingen voor je online vindbaarheidGoede content trekt bezoekers aan. En onder content verstaan we niet alleen tekst. Ook plaatjes behoren tot content. Met een goede foto of afbeelding kun je je geschreven content extra onderstrepen. Daarnaast trekt het meteen de aandacht van je bezoeker. Wist je dat er zelfs gemiddeld 94 procent meer views zijn als er sprake is van een tekst in combinatie met een foto in vergelijking met alleen het tonen van tekst? (Bron: OMPro)

Waarom plaatjes ook belangrijk zijn voor SEO

Plaatjes zijn niet alleen belangrijk om de aandacht van je bezoekers te trekken, ook Google vindt plaatjes erg belangrijk. Waarom dan? Door plaatjes wordt je content beter gelezen en pagina’s die goed bekeken en gelezen worden, worden door Google automatisch belangrijker gevonden en daarom hoger gewaardeerd. Daarnaast kun je aan afbeeldingen zoekwoorden meegeven. Waarom je dit moet doen en hoe, leg ik hierna uit.

Alternatieve tekst

Google kan zelf geen afbeeldingen ‘zien’. In de HTML code kan hij wel zien dat er een afbeelding op een pagina staat. Maar ja, waar dat plaatje over gaat is dan nog volstrekt onduidelijk. Vaak hebben plaatjes ingewikkelde namen, bijvoorbeeld: sil_0147_zonder_lamp.jpg__1300x520_q85_crop_subsampling-2_upscale.jpg. Dit zegt Google niet zo veel. Om aan Google aan te geven waar een plaatje over gaat gebruik je Alt tags, oftewel alternatieve tekst. In de meeste cms’en kun je Alt Tags eenvoudig invullen als je een afbeelding uploadt. Bekijk ook eens deze video voor meer uitleg over Alt Tags:

Toevoegen van zoekwoorden aan je afbeeldingen

In een Alt tekst is het belangrijk om relevante zoekwoorden te gebruiken. Bijvoorbeeld: Je hebt een pagina die gaat over bestickering van voertuigen. Om je geschreven content extra te benadrukken en mensen een idee te geven van de mogelijkheden, heb je een mooie foto aan je pagina toegevoegd. Om Google duidelijk te maken wat er op die foto staat gebruik je de volgende Alt tekst: [bestickering bedrijfswagen]. Als dit zoekwoord daarnaast nog een aantal keren terug komt in je geschreven content, dan zal Google jouw pagina op deze specifieke term als zeer relevant beschouwen en daardoor hoger plaatsen in de ranking.

Google Afbeeldingen

Afbeeldingen worden tegenwoordig ook vaak al vertoond tussen de Google zoekresultaten. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe dit er uit ziet. Wist je dat 60% van de consumenten de voorkeur geeft aan een bedrijf dat beschikt over een afbeelding in de zoekresultaten?

Naast een hogere ranking in de organische zoekresultaten verwijzen klikken op afbeeldingen in Google Afbeeldingen sinds dit jaar weer direct naar de website. Door opgenomen te worden in Google Afbeeldingen (dit gebeurd vanzelf als je duidelijke Alt Tags aan je plaatjes meegeeft) creëer je dus ook een mooie manier om extra traffic te krijgen.

Afbeeldingen tussen Google zoekresultaten

Algemene regeltjes

Oké het belang van plaatjes is duidelijk! Maar waar moet je op letten? Kun je zomaar ieder plaatje bij je content plakken en waar moeten je plaatjes aan voldoen? Voordat je aan de slag gaat met het toevoegen van afbeeldingen aan je site is het goed om de volgende punten na te gaan:

1: Wat is mijn doel?

Is je plaatje ter illustratie van een dienst of product? Of is het meer voor de aankleding van je pagina? Je doel bepaalt welk type afbeelding het beste bij je geschreven content past. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van gedetailleerde productfoto’s of infographics als je iets wilt illustreren. Voor de aankleding van een pagina maak je eerder gebruik van mooie sfeerfoto’s.

2: De bron van je afbeeldingen

Als je bepaalt hebt wat voor afbeelding je bij je tekst wilt gebruiken, ga je op zoek naar jet juiste plaatje. Voor ieder onderwerp of thema kun je tal van afbeeldingen vinden op Google Images. Dit betekent echter niet dat je deze zomaar kunt opslaan en gebruiken. Veel van deze afbeeldingen zijn eigen materiaal en bevatten auteursrechten. Het is belangrijk om dit goed na te gaan voordat je een afbeelding gaat gebruiken, dit om gedoe met advocaten en dwangsommen te voorkomen.

3: Eigen foto’s of Stockfoto’s

Voorbeeld van goede en foute stockfoto'sAls je niet de beschikking over een uitgebreide database aan foto’s, dan kunnen stockfoto’s een goede oplossing zijn. Voor je vindbaarheid maakt het niet uit of je kiest voor eigen materiaal of stockfoto’s. Wel is het goed om kritisch te zien bij het uitzoeken van geschikt beeld materiaal. Stockfoto’s kunnen namelijk nogal cliché zijn en dat doet afbreuk aan je content. Hieronder vind je een paar voorbeelden van goede stockfoto’s en slechte foto’s. In deze blog vind je daarnaast een aantal handige (gratis) tools voor goed beeldmateriaal bij je content. Doe er je voordeel mee!

4: Is de kwaliteit van mijn afbeelding in orde?

Wellicht een beetje een open deur, maar in de praktijk kom ik nog vaak foto’s en afbeeldingen op sites tegen met een te lage resolutie of slechte belichting. Zonde… Dit doet afbreuk aan je website en aan je content. Zorg er dus altijd voor dat je kwalitatief goede afbeeldingen gebruikt.

5: Zijn mijn afbeeldingen geoptimaliseerd voor online gebruik?

Voordat je afbeeldingen op je site plaatst is het goed om ze te optimaliseren voor online gebruik. Dit betekent dat je de bestandsgrootte moet beperken. Foto’s die je met een 10 - 30 megapixel camera gemaakt hebt, zijn eigenlijk standaard te groot. Het heeft dan ook weinig zin om ze niet te verkleinen. Veel cms’en passen afbeeldingen automatisch aan. Echter, hoewel je plaatje er kleiner uit ziet, wordt de onderliggende bestandsgrootte vaak niet aangepast. Dit is zonde. Je plaatjes zijn onnodig te zwaar, waardoor je site trager wordt.

Ook is het belangrijk dat je het juiste bestandstype gebruikt: jpg of png. Andere bestandstypes zijn moeilijker te laden, ook dit beïnvloedt de pagespeed van je website.

Conclusie…

Plaatjes op je site? Doen dus! Zorg er wel voor dat je afbeeldingen aan de juiste voorwaarden voor kwaliteit voldoen en dat je ze Alt Tags meegeeft. Ik zou dus zeggen; loop je website nog eens door en check of je afbeeldingen relevant zijn, voegen ze iets toe aan je geschreven content? Bevatten ze Alt tags en zijn hierin de relevante zoekwoorden verwerkt? En last but not least, zijn je afbeeldingen van goede kwaliteit? Als je dit op orde hebt weet ik zeker dat je online weer een stukje succesvoller zult zijn! Heb je hulp nodig? Wij kunnen je helpen door de juiste afbeeldingen te verzorgen. Succes!