Elk bedrijf lijkt tegenwoordig wel een eigen app te hebben. Moet je daarin meegaan? Wij zetten onze MKB-bril op en keken naar de belangrijkste overwegingen.

Wat is de toegevoegde waarde?

Laten we meteen met de deur in huis vallen: wil jij een app ontwikkelen die eigenlijk hetzelfde doet als je website, maar dan in de vorm van een app? Dan raden we je sterk af om dit te doen. Mensen die de moeite nemen om jouw app te downloaden, zullen zich bekocht voelen. Ook wanneer de app gratis is, verwachten mensen een meerwaarde. Die kun je creëren door gebruik te maken van de extra functionaliteiten die een smartphone of tablet hebben, bijvoorbeeld de camera of gps.

App of responsive website?

Maar wat nou als je wel gewoon informatie wilt bieden over je vestigingen, openingstijden of assortiment? En je wilt dat dit vanaf mobiele apparaten goed bereikbaar is? Dan raden wij je aan om te kiezen voor responsive design.

Een website met responsive design wordt automatisch goed weergegeven op alle schermafbeeldingen, dus ook die van mobiele apparten. De drempel voor bezoekers om naar je website te surfen is veel lager dan om een app te downloaden. In dit geval ben je dus toegankelijker met een responsive website.

Je return on investment

Dan is er nog de volgende kwestie, wegen de baten op tegen de kosten? Houd er rekening mee dat het ontwikkelen van een app in de papieren kan lopen. En eenmaal ontwikkeld, blijft een app aandacht vragen van de programmeurs. Vraag je dus af of je de middelen (tijd en budget) hebt om die app interessant en aantrekkelijk te houden? Zo niet, dan is het waarschijnlijk weggegooid geld.

Voor zover de kosten, laten we eens kijken naar de opbrengsten. Een goed gemaakte app kan op zichzelf geld in het laatje brengen, door bijvoorbeeld een abonnement aan te bieden of producten te verkopen. Daarnaast kan een app ervoor zorgen dat je meer nieuwe klanten bereikt of aan je bindt. Zodra iemand jouw app op zijn of haar telefoon heeft geïnstalleerd, ben je bijvoorbeeld in staat om ze push-meldingen te sturen. Dat is een veel effectievere manier van communiceren dan de zoveelste nieuwsbrief.

De conclusie…

Moet je nou een app laten ontwikkelen of niet? Daar kunnen we geen eenduidig antwoord op geven. Wel is het duidelijk dat jouw app een duidelijke toegevoegde waarde moet bieden, en dat je voldoende middelen moet hebben om je app te onderhouden. In alle andere gevallen raden wij een responsive website aan. Twijfel je over wat het beste is voor jou? Wij adviseren je graag vrijblijvend! 

Vragen naar aanleiding van dit blog of wil je hierover doorpraten?
Bel mij op 030 242 0931
Altijd op de hoogte blijven van onze laatste blogs?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief