Geen advertenties rechts van Google zoekresultaten

Door: Roel de Vries
Datum:
Tags: SEO Adverteren
Leestijd ± 2 minuten

Vrijdag maakte Google het nieuws bekend, ze laten geen advertenties meer zien aan de rechterkant van de zoekresultaten. In plaats daarvan zie je nu bij zoekopdrachten met een ‘sterke aankoop intentie’ vier advertenties bovenaan de pagina. Wat zijn de gevolgen hiervan voor de kleinere adverteerders (het MKB)? 

Relevante resultaten?

Volgens Google zelf experimenteren ze al sinds 2010 met deze aanpassing. Het weglaten van advertenties aan de rechterzijde zou zorgen voor “meer relevante resultaten voor eindgebruikers en betere resultaten voor adverteerders”. Bij sceptici roept dit vraagtekens op, er gaan zelfs geluiden op dat Google dit alleen maar doet om haar omzet te verhogen.

Geen advertenties rechts in Google

In de praktijk betekent dit dat je alleen maar betaalde resultaten ziet ‘above the fold’ (dus zonder te scrollen). De organische zoekresultaten zijn hiermee dus letterlijk en figuurlijk naar beneden gedrukt.

Het gevolg voor kleine adverteerders

Wij verwachten dat we een daling in impressies per advertentie gaan zien. Er worden immers minder advertenties getoond op de eerste pagina. De kosten per klik zullen – verwachten wij – hoger uitvallen. Er concurreren namelijk meerdere adverteerders om minder posities. Met andere woorden: minder getoonde advertenties, minder kliks en hogere kosten.

Qua SEO zal er ook iets veranderen: de organische zoekresultaten staan pas verder onderaan de pagina. Wij verwachten daarom dat de huidige top drie posities van de organische zoekresultaten ook minder kliks gaan krijgen.

Wanneer je als bedrijf voor een groot deel afhankelijk bent van verkeer vanaf Google, kan dit dus veel impact hebben.

En nu dan?

Laten we het bovenstaande een beetje nuanceren. De verandering geldt alleen voor desktop, en niet voor mobiel. Zoals je in een vorige blog kunt lezen, komt een groot gedeelte van de zoekopdrachten van mobiele gebruikers. Bovendien zullen veel Adwords advertenties gaan om een bedrijfs- of merknaam, hierop zal je weinig concurrentie ondervinden en dus al snel op een toppositie staan.

Bij elke verandering liggen er natuurlijk ook kansen. Jouw concurrenten zullen precies hetzelfde probleem ondervinden. Speel hier slim op in, en wie weet werkt deze verandering wel vóór je.

Onze tips

Wij raden je aan om een analyse te maken van je advertenties. Welke scoren nu lager dan positie vier (en verdwijnen dus van een goede positie), en welke scoren vier of hoger (en komen dus juist op een top positie)? Wat is de invloed van deze advertenties op jouw bezoekersaantal en conversie? Het effect is natuurlijk niet precies te voorspellen, maar je kunt je in ieder geval voorbereiden.

Daarnaast adviseren wij om verder in te zoomen op de data van je zoekwoorden. Door verder te segmenteren, kun je toch nog het meeste uit je investering halen. Welke zoekwoorden hebben een hoge gemiddelde positie? Investeer daarin en optimaliseer voor variabelen als tijdstip, dag van de week, locatie en met name doelgroepen.

Twijfel je over je Adwords campagne? Laat ons je instellingen dan eens checken. Loopt je Adwords campagne al bij ons? Maak je dan geen zorgen, wij zullen zorgen dat je instellingen altijd geoptimaliseerd zijn.

(bron: emerce.nl)

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief

x