Hoe schrijf je een goede blog? 6 praktische stappen

Door: Monique Schellevis
Datum:
Tags:
Leestijd ± 4 minuten

Wil jij een bedrijfsblog bijhouden, maar vind je lastig om teksten te schrijven? Zit je al een uur naar een leeg Word document te staren? Of druk je vaker op backspace dan op elke andere toets? Geen stress, in deze blog leggen we je stap voor stap uit hoe ook jij een goede blog schrijft.

Even een disclaimer, in deze blog gaan we niet in op hoe je een blog strategisch inzet. Daar lees je hier meer over. We focussen echt op praktische schrijftips: hoe krijg je jouw verhaal goed op papier?

1. Bepaal je onderwerp en invalshoek

Je begint natuurlijk met het bepalen van een onderwerp of een invalshoek. Maak dat zo concreet mogelijk. Als je het onderwerp van je blog definieert als ‘verbouwingen’, dan kan je blog nog steeds overal en tegelijkertijd helemaal nergens over gaan. Maak het dus specifieker, bijvoorbeeld: ‘Verbouwingen van oude panden’.

Nu je een onderwerp hebt, moet je ook gaan beslissen wat je invalshoek wordt. Ga ik bijvoorbeeld een blog maken met inspiratie voor de verbouwing van een oud pand? Of schrijf ik over tips voor het verbouwen van een oud pand? Het onderwerp en je invalshoek vormen samen de scope van je blog. Hoe beter dit afgebakend is, hoe gemakkelijker je het jezelf maakt.

Doe je dit niet, dan is de valkuil dat je teveel wilt vertellen. Je zult dan zien dat je ofwel pagina’s lange essays krijgt, of juist helemaal niks meer op papier krijgt.

2. Wie is je lezer?

Vergeet niet wie je lezer is. Je doet er goed aan om dit al vooraf de definiëren (idealiter doe je dit in je content strategie). Je doelgroep is namelijk een bepalende factor bij veel keuzes die je gaat maken. Hoog opgeleide lezers hebben bijvoorbeeld geen moeite met zinnen die gemiddeld meer dan zeventien woorden tellen. Lager opgeleide lezers zien liever een zin met gemiddeld niet meer dan zeventien woorden. Vakgenoten storen zich niet aan jargon, een breder publiek weet zich geen raad met allerlei vaktermen.

Vind je het lastig om doelgroepgericht te schrijven? Houd dan een persoon in gedachten die bij jouw doelgroep hoort. Vraag jezelf af of je collega, schoonmoeder, buurman of klant jouw tekst zou begrijpen. Dat is vaak een goede graadmeter.

3. Tijd voor een bouwplan

Nu je weet wat de scope van je blog wordt en die je doelgroep is, is het tijd om een bouwplan te maken. Dat is eigenlijk het skelet van je blog.

Terug naar ons voorbeeld over het verbouwen van oude panden. Ik wil iets schrijven over de valkuilen bij het verbouwen van oude panden aan een breed publiek. Voor het gemak houd ik dan mijn buurman in gedachten, en bepaal dan hoe ik hem dit zo goed mogelijk kan uitleggen. Doe ik dat in de volgorde van het chronologische verloop van een verbouwing, per ruimte in het pand of per vakgebied? Er is nooit één juiste keuze, zolang je je maar consistent aan die structuur houdt.

Op dit punt in het proces kun je ook vast tussenkopjes gaan uitdenken. Probeer een tussenkopjes te bedenken die je lezer prikkelen om verder te lezen, en tegelijkertijd informeren over welke informatie er volgt.

4. Vul je alinea’s in

Het skelet van je blog staat, en nu is het simpelweg een kwestie van invullen. Schrijf eerst een ruwe versie. Dus ga per alinea gewoon aan de slag met schrijven, en lees nog niet te veel terug. Wanneer je naar je idee alles hebt opgeschreven, ga je pas teruglezen. Je checkt dan binnen elke alinea of de volgorde van de informatie logisch is. Kijk ook of je geen heel ingewikkelde zinnen hebt geschreven of dat de tekst te langdradig wordt. Als je het idee hebt dat je alinea’s op zichzelf goed zijn, ga je kijken of ze ook goed in elkaar overlopen. Is de stap van de eerste naar de tweede alinea logisch en goed te volgen voor je lezers?

5. Schrijf je inleiding als laatste

Het klinkt misschien gek, maar de inleiding schrijf je pas als laatste. Pas dan weet je immers precies wat er in de rest van je tekst staat, en kun je je lezer van een goede introductie voorzien. Een goede inleiding is prikkelend, en vertelt je lezer al een beetje waar de rest van je blog over gaat. Vaak zie je dat inleidingen bestaan uit anekdotes, een stelling, een vraag of een quote: hiermee maak je je lezer nieuwsgierig om verder te lezen.

6. Kill your darlings

Bij schrijven hoort herschrijven. Soms heb je stukken tekst geschreven waarover je op het moment zelf zo enthousiast bent dat je je ontvangstspeech voor de Libris literatuurprijs al begint te oefenen. Het is dan ontzettend vervelend wanneer dat stukje uiteindelijk toch niet zo goed in je blog past. Kill your darlings, noemen schrijvers dat. Om de kwaliteit van je hele blog te verbeteren, moet je het dan toch verwijderen.

Bovendien is het altijd goed om je blogs even een dag weg te leggen voordat je ze post. Soms lijkt een zin heel logisch op het moment van schrijven, maar zie je later pas dat het niet lekker leest. Wees ook niet bang om anderen om feedback te vragen. Niet altijd even leuk, maar wel erg nuttig. Hoe je het ook aanpakt, plan in ieder geval genoeg tijd in voor je revisies.

En nu?

En nu aan de slag. De enige manier waarop je schrijven onder de knie krijgt, is door het veel te doen. Kun je wel een beetje hulp gebruiken bij het schrijven van je bedrijfsblogs? Laat het ons dan weten, we kijken graag even met je mee. 

Doorpraten naar aanleiding van dit blok? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief

x