De overeenkomsten tussen een goede website en een goede vakantie

Door: Roel de Vries
Datum:
Tags:
Leestijd ± 3 minuten

Zon, zee, strand, geen stress, lekker eten en gezellige mensen… Maak je geen zorgen, we zijn niet opeens een reisbureau begonnen. Maar nu de zomer steeds dichterbij komt, en het buiten koud en regenachtig blijft, zitten wij met ons hoofd al een beetje bij de vakanties. En zo kwamen we opeens op de vraag: wat zijn eigenlijk de overeenkomsten tussen een goede website en een goede vakantie?

Alles ziet er netjes en verzorgd uit

Wie wel eens in een smerig appartement of hotel heeft overnacht, weet hoe belangrijk het is dat je vakantiebestemming er netjes en verzorgd uitziet. Een slecht onderhouden hotel wekt direct een onbetrouwbare indruk. Bovendien vraag je je ook meteen af hoe het er dan in de keuken aan toe gaat.

Websites met een verouderd design, taalfouten of niet werkende pagina’s doen precies hetzelfde als afbladderende verf in je hotel. Dan kun je als bedrijf of hotel verder nog zo je best doen, je zult mensen niet overtuigen van je kwaliteit.

Je verwachtingen worden ruimschoots waargemaakt

In de brochure stond een schitterend punt met spectaculair panoramisch uitzicht omschreven. Wanneer je daar eenmaal aankomt, blijkt daar niks aan gelogen te zijn. Sterker nog: het uitzicht is nog mooier dan je verwachtte. Grote kans dat je bij thuiskomst iedereen vertelt over deze prachtige plek.

Hetzelfde geldt voor websites. Elke bezoeker heeft vooraf verwachtingen van jouw website. Denk bij het opzetten van je website dus altijd vanuit de bezoeker en zijn verwachtingen, en de kans is groot dat deze bezoeker contact opneemt of je website verder tipt.

Je vindt direct wat je zoekt

Waarschijnlijk ken je het wel uit eigen ervaring. Je komt net uit een zeventien uur durende vlucht, en je kunt je hotel nergens vinden. Of je bent op zoek naar het bovengenoemde panoramische uitzicht, maar na vier uur rijden heb je het nog steeds niet gevonden. Veel mensen geven het dan geïrriteerd op en gaan iets anders doen.

Online doen mensen precies hetzelfde, alleen zijn we dan nog ongeduldiger. Bezoekers die binnen twee seconden niet vinden wat ze zoeken, zijn in de regel snel weer vertrokken.

Mensen zijn behulpzaam (maar niet opdringerig)

Als je in een buitenlandse stad loopt, kan het wel eens gebeuren dat je een voorbijganger de weg moet vragen. Hoe fijn is het dan wanneer je iemand treft die je behulpzaam de weg wijst zonder je eerst langs vijf winkels te sturen (“Nee een vriend van mij heeft daar echt héél bijzondere souvenirs, daar moet je even heen”).

Dit idee is ook bij websites van toepassing. Je wilt gemakkelijk door de pagina’s navigeren en de informatie moet je echt verder helpen. Van enkel en alleen opdringerige verkooppraatjes hebben je bezoekers snel genoeg.

Je weet zeker dat je op de goede plek zit

We vinden het allemaal fijn om zeker te weten dat we op de goede plek zijn. Dat je bij de goede gate staat te wachten, dat je bij de officiële taxistandplaats staat en dat je in het goede hotel zit. Je wilt immers voorkomen dat je met je drie jonge kinderen tussen de comazuipers in Salou belandt.

Ook hier zijn websites niet anders dan vakanties. Ook op een website wil je bezoeker snel weten of hij wel op de juiste plek is. Dat doe je door in tekst en beeld snel duidelijk te maken wie jouw doelgroep is.

Zoals je ziet zijn er verrassend veel overeenkomsten tussen goede vakanties en goede websites. Dus, de volgende keer dat je dagdroomt over twee weken Italië moet je jezelf direct afvragen wat voor lessen je hieruit kunt trekken voor je website. 

Doorpraten naar aanleiding van dit blok? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief

x