Social media en mailings: combineren is winnen

Door: Emy Buijs
Datum:
Tags: Nieuwsbrieven Social Media Tips
Leestijd ± 3 minuten

Social media en mailings zijn niet nieuw, maar behoren nog wel steeds tot de meest rendabele marketingkanalen in B2B. Niet zo gek eigenlijk, want met mailings blijf je in contact met je bestaande klanten en social media zorgt ervoor dat je jouw doelgroep heel snel kunt bereiken. Wat zijn de verschillen dan?

Mailings zijn zeer geschikt als middel om de band met je bestaande relaties te versterken. Je kunt een e-mail personaliseren en gebruiken om op een directe manier te communiceren met je klanten. Je kunt mailings gebruiken om je klanten te informeren over nieuwe ontwikkelingen, maar het is ook uitermate geschikt om een commerciële boodschap over te brengen. Door regelmatig een nieuwsbrief te sturen zorg je ervoor dat je top of mind blijft bij je klanten.

Social media is ideaal om potentiële nieuwe klanten te bereiken en bekend te maken met jouw bedrijf. Je kunt jouw berichten direct delen op de kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Denk hierbij aan Facebook, Twitter en Instagram, maar vergeet ook zeker LinkedIn en Pinterest niet. Met social media kun je snel schakelen en het geeft je de mogelijkheid om de dialoog aan te gaan met jouw doelgroep. Het leuke van social media is dat je met een klein budget al een groot - en vooral heel specifiek – bereik kunt creëren voor jouw bedrijf.

Hoe zorg je er nu voor dat je het meeste rendement haalt uit social media en mailings? Dat doe je door ze elkaar te laten versterken.

De kracht van de combinatie

Deel de content uit je nieuwsbrief ook via je social kanalen. Zo maak je jouw content beschikbaar voor een nieuwe doelgroep. Je kunt een post maken van elk onderdeel, maar je kunt ook een link naar de volledige nieuwsbrief delen. Via de social media kanalen kun je ervoor zorgen dat de content jouw ideale doelgroep bereikt. Vervolgens kun je die social media kanalen inzetten om nieuwe abonnees voor je mailings te verzamelen. Je hebt immers al contact met jouw doelgroep en je weet dat je op de juiste plek bent. Het is dus nog maar een kleine moeite om meer nieuwsbriefinschrijvingen te verzamelen.

Nieuwe producten of diensten bekend maken onder je bestaande klanten doe je in eerste instantie waarschijnlijk via een mailing, maar ook hier kun je het bereik vergroten door de inzet van social media.

Maak gebruik van je klanten

Het klinkt vanzelfsprekend, maar zorg ervoor dat jouw klanten je weten te vinden op social media. Laat de logo’s van de social kanalen die je gebruikt zien in je mailings, op je website en in je e-mailhandtekening. Ook in offline media kun je laten zien dat je actief bent op social media.

Wees niet bang om te vragen of ze je willen volgen. Tevreden klanten zijn de beste ambassadeurs voor jouw bedrijf. Laat ze jouw nieuws, producten of interessante aanbiedingen delen.

Wat wij voor je kunnen doen

Dat social media en mailings elkaar kunnen versterken staat vast, maar hoe ga jij dit inzetten? Samen met mijn collega’s help ik je graag om het meeste resultaat uit je investeringen in social media en mailings te halen.

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief

x