Dat Google duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, is al langer bekend. Vanaf mei zal de zoekmachine het MVO-beleid van bedrijven daarom meenemen als criterium in het bepalen van de zoekresultaten. In het kader van ‘wie goed doet, goed ontmoet’, is dit dus een kans voor veel bedrijven.

“Voor onze bedrijfsvoering zijn we voortdurend op zoek naar manieren om onze impact op het milieu te minimaliseren. We vinden het belangrijk op alle vlakken zo efficiënt mogelijk te werken, van de stroomvoorziening voor onze datacenters tot het vervoer van Googlers van en naar kantoor.” Zo staat al langer te lezen op de website van Google.

Hoe het werkt

Google geeft haar exacte algoritmes nooit prijs, toch zijn er al veel geruchten over hoe de zoekmachine duurzaamheid gaat meten. Verschillende internationale SEO-blogs spreken over het meten van de afstand tot de centrale of het stroomverbruik van servers. Op verschillende fora werd ook al gesproken van automatische indexatie op basis van woorden die semantisch gerelateerd zijn aan duurzaamheid.

Wat is de impact op jouw ranking?

De invloed van deze nieuwe variabele lijkt vooralsnog mee te vallen. Wij verwachten dat duurzaamheid hetzelfde pad gaat volgen als mobielvriendelijkheid. Dat had in eerste instantie ook weinig impact, maar werd gedurende de jaren steeds belangrijker.

Wat we wel zeker weten, is dat Google steeds nauwkeuriger wordt. Wanneer je MVO-beleid dus op orde is, kun je er vanuit gaan dat deze nieuwe ranking in jouw voordeel gaat werken. Heb je daarentegen nog weinig gedaan met dit onderwerp? Dan loopt je het risico om weg te zakken in de zoekresultaten.

eResults en duurzaamheid

Wij voorzien dat deze ontwikkeling op lange termijn grote gevolgen kan hebben voor veel bedrijven. Desondanks staan wij volledig achter dit besluit: we hechten immers veel waarde aan ondernemen met oog voor mens en milieu. Daarom hebben wij besloten alvast verschillende maatregelen te nemen. Zo dragen we bij aan onze omgeving, en helpen we tegelijkertijd jouw positie in de zoekresultaten te verbeteren.

  • Wij zullen in het kader van circulaire economie onze gebruikte websites gaan recyclen.
  • Vanaf mei zullen we onze servers ’s nachts niet meer laten draaien om energie te besparen.
  • Omdat de kleur groen op beeldschermen minder stroom verbruikt, leveren wij onze websites vanaf nu enkel aan met groene teksten.
  • Om ook op ons kantoor energie te besparen, zetten we ons internet een aantal uren per dag uit. Het kan daardoor zijn dat onze reacties soms iets langer op zich laten wachten.

Wil jij je positie in Google zeker stellen? Laat ons dan de CO2-footprint van je website checken. Vanaf mei kun je ons op werkdagen tussen 09.00 en 10.00 per mail bereiken. 

Vragen naar aanleiding van dit blog of wil je hierover doorpraten?
Bel mij op 030 242 0931
Altijd op de hoogte blijven van onze laatste blogs?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief