Waarom jouw domeinautoriteit wisselt (en die van je concurrentie ook)

Door: Roel de Vries
Datum:
Tags: Tips
Leestijd ± 3 minuten

Een tijdje terug kregen veel website beheerders een kleine paniekaanval toen ze hun domeinautoriteit zagen. ‘Ik ben twee punten gezakt, hoe kan dat?’, was een bericht dat we van veel klanten hoorden. Daarom gaan we vandaag in op het begrip domeinautoriteit. Wat is het? En waarom kan deze opeens met twee punten dalen?

Wat is domeinautoriteit?

We gebruiken het begrip domeinautoriteit vaak als we het hebben over zoekmachineoptimalisatie. Zoals je in deze blog kunt lezen, splitsen we zoekmachineoptimalisatie op in techniek, content en populariteit. Die laatste wordt door Google gemeten aan de hand van het aantal linkjes die naar jouw website verwijzen. De gedachtegang hierbij is: wie veel links krijgt, zal een goede website hebben.

Dat zorgt ervoor dat er wereldwijd honderden FTE’s bezig zijn om zoveel mogelijk linkjes te verzamelen. Maar hoe weet je nou hoe het gesteld is met je populariteit? Of je veel of weinig linkjes hebt? Daarvoor heeft Moz, een bekend online platform op het gebied van zoekmachineoptimalisatie, een schaalverdeling bedacht. Deze schaalverdeling heet domeinautoriteit, en loopt van 1 tot en met 100 – waarbij 100 het hoogst haalbare is. Bovendien is het een zogenaamde logaritmische schaal, dat wil zeggen dat het veel gemakkelijker is om van 10 naar 20 te stijgen, dan van 40 naar 50.

Let wel: Google leest niet letterlijk de domeinautoriteit van Moz, maar heeft daar haar eigen systeem voor. Omdat niemand weet welk algoritme Google precies gebruikt, heeft Moz een schaal ontwikkeld die hier een goede indicatie van geeft.

Waardoor stijgt je domeinautoriteit?

Wil je goed gevonden worden in Google, dan zal je dus moeten zorgen voor een hoge domeinautoriteit. Zoals eerder gezegd doe je dat door middel van linkjes. Maar niet elke link telt even zwaar mee. Iedereen kent de oude Startpagina, waarop je honderden linkjes van verschillende websites vindt. Omdat dit soort websites zo laagdrempelig en algemeen zijn, tellen deze links niet zo zwaar mee. Sterker nog, in sommige gevallen kunnen dit soort ‘link farms’ zorgen voor strafpunten.

Je domeinautoriteit stijgt het snelst door links te verzamelen van hoge kwaliteit. Denk bijvoorbeeld aan brancheverenigingen, vakbladen of partnerwebsites. In dit geval geldt ‘kwaliteit boven kwantiteit’.

En waarom daalt je domeinautoriteit?

Je bent al maanden druk bezig om links te verzamelen van goede kwaliteit, en misschien zag je zelfs je domeinautoriteit al met een paar puntjes stijgen. Tot een week of drie geleden, toen daalde je opeens twee punten. Paniek! Hoe kan dit? Heb je nu al dit werk voor niks gedaan?

De schaal van domeinautoriteit is ontwikkeld door Moz, zij kennen dus de punten toe. Moz houdt regelmatig nieuwe indexatie rondes waarbij ze het hele internet afstruinen naar nieuwe links, websites en vernoemingen. Je kunt je voorstellen dat het internet nog steeds groeit: elke dag komen er nieuwe websites bij. Daardoor zien we bij elke ronde het aantal geïndexeerde websites stijgen.

Als de groei van het aantal nieuwe website harder stijgt dan de groei van het aantal linkjes naar jouw website, daalt de relatieve hoeveelheid linkjes naar jouw website. Dat veroorzaakt de daling in jouw domeinautoriteit.

Maar gelukkig is er ook goed nieuws

Het goede nieuws is dat iedereen hier last van heeft. Ook jouw concurrentie. En uiteindelijk draait het natuurlijk niet om het absolute getal, maar om jouw positie ten opzichte van je concurrenten. Dus het maakt niks uit dat je van 34 naar 32 bent gedaald. Zolang jouw concurrentie met dezelfde vaart daalt, behoud je dezelfde positie.

Wil jij meer inzicht in je domeinautoriteit en hoe je deze kunt laten stijgen? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. 

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief

x