Wat is domein autoriteit en hoe kan ik dat beïnvloeden?

Door: Marijke van Veenen
Datum:
Tags: SEO
Leestijd ± 3 minuten

Op het moment dat je als organisatie actief aan de slag gaat met SEO, komt ineens de term domein autoriteit (DA) om de hoek kijken. Maar wat is dat nou precies en wat kun je er mee?  

Wat is domein autoriteit? 

De domein autoriteit is een ranking op schaal van 1 tot 100 die Google toekent aan alle websites. Google wil graag de meest relevante zoekresultaten tonen bij iedere zoekopdracht. En de ranking is de manier om te bepalen hoe relevant websites zijn, hoe veel autoriteit zij hebben.  

Uiteraard spelen er nog meer factoren mee dan alleen de domein autoriteit. Zaken als content, techniek (snelle laadtijd, mobielvriendelijkheid), goede interne linkstructuur, goede meta title en meta-description zijn minstens zo belangrijk. Echter op het moment dat bij een zoekresultaat meerdere websites relevant zijn, wordt op basis van domein autoriteit bepaald welke websites bovenaan in de zoekresultaten naar voren komen. Best belangrijk dus, die domein autoriteit!  

Hoe kan ik die domein autoriteit beïnvloeden? 

Het is fijn om de relevantie van de domein autoriteit te weten, maar belangrijker is natuurlijk om te weten hoe je die kunt beïnvloeden. Zoals gezegd is het een score om te bepalen hoeveel autoriteit jouw website heeft op een bepaald gebied. Google gaat ervan uit dat op het moment dat andere websites verwijzen naar jouw website, je een zekere autoriteit zult zijn op dit gebied. Uitgangspunt daarbij is dat bedrijven hun bezoekers niet zo maar naar een willekeurige website zullen sturen. Om de domein autoriteit te verhogen is het dus belangrijk om te zorgen dat andere websites een link naar jouw website plaatsen, met andere woorden: je zult aan de slag moeten gaan met linkbuilding. 

Hoe ga ik aan de slag met linkbuilding? 

Veel klanten vinden het lastig om met linkbuilding aan de slag te gaan, maar eigenlijk is het vooral een kwestie van doen. De eerste stap is uiteraard om te bedenken waar die links vandaan moeten komen. Ga eens na op welke sites je al genoemd wordt, zit daar overal een link bij naar jouw site? Ook partners, klanten en leveranciers zijn uitstekende partijen om te vragen een link op te nemen naar jouw website. Probeer wel een zekere relevantie in acht te houden, dan zullen partijen die je vraagt eerder geneigd zijn jouw link te plaatsen en werkt het ook in het voordeel voor Google.  

Heeft iedere link dezelfde waarde? 

Niet iedere link heeft dezelfde waarde. Een link van een website met een hoge DA zal meer waarde aan je website toevoegen dan een link van een site met een lage DA. Ook links vanuit Social Media werken mee in het opbouwen van een domein autoriteit, maar ook hieraan kent Google een lagere waarde toe.  

Hoe hoog moet mijn domein autoriteit zijn? 

Bij het bepalen van de hoogte van je domein autoriteit is het niet realistisch om te streven naar een score richting de 100. Belangrijker is het dat jouw DA hoger is dat het DA van jouw directe concurrenten. Je wilt tenslotte beter gevonden worden op zoektermen die voor jou relevant zijn.

Tot slot 

Als je aan de slag gaat met SEO is het werken aan je domein autoriteit dus onvermijdelijk. Op het moment dat je goede content hebt, maar je wordt pas op de vijfde pagina getoond, zul je maar weinig organisch verkeer zien. Werken aan je DA is een continue proces dus zorg ervoor dat je het in het achterhoofd meeneemt. Tenslotte zullen ook je concurrenten niet stil zitten! 

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief