Dag website, hallo Google Mijn Bedrijf..

Door: Roel de Vries
Datum:
Tags:
Leestijd ± 5 minuten

31 mei 2017, rond lunchtijd. Buiten is het een aangename 21 graden en dat betekent dat bijna heel bedrijventerrein Oudenrijn een rondje gaat lopen. De wandeling komt steevast langs Rijnzathe 4, het kantoor van eResults. Als je lekker met je collega aan het keuvelen bent over die rare tweet van Trump of de opties voor Tjeenk Willink valt het gebouw je niet eens op. Maar.. achter die witte muren van Rijnzathe 4 is het paniek!

Wat is er allemaal aan de hand?

We hebben net de mei-rapportages van Google Mijn Bedrijf gedownload. Het aantal weergaves, klikken, belletjes en routebeschrijvingen is zo hard gegroeid de afgelopen tijd dat we niet anders kunnen dan deze conclusie trekken: websites zijn ‘uit’, Google Mijn Bedrijf is ‘in’. 

Dus ja, slecht nieuws voor ons. Boeltje inpakken en terug de schoolbanken in om ons om te scholen tot elektrische automonteur. Toch?

First things first, wat is Google Mijn Bedrijf?

Ik kan me heel goed voorstellen dat je nog nooit van Google Mijn Bedrijf hebt gehoord. Toch kom je het bijna altijd tegen als je op Google naar een bedrijf zoekt. Het ziet er ongeveer zo uit:

Of zo:

Of zo:

Nog eentje om het af te leren:

   

Kortom, je komt Google Mijn Bedrijf nogal eens tegen als je zoekt. Maar wat is dan precies Google ‘Mijn Bedrijf’? Dat is de website waar je jouw vermelding in kunt beheren. Best wel belangrijk dus om goed voor elkaar te hebben, zoals je in de voorbeelden hierboven wel ziet. Ik zal verderop nog even uitleggen hoe je het kunt vinden en goed moet inrichten. Maar eerst even:

Hoe populair is Google Mijn Bedrijf?

In 2014 heeft Google de website ‘Google My Business’ of vertaald ‘Google Mijn Bedrijf’ opricht. Dit is de vervanger van Google Places. Langzaam zijn ze dit in steeds meer van hun diensten aan het verwerken, alles om jou nog sneller een antwoord te geven als je zoekt. De belangrijkste gegevens van het bedrijf geven ze zo heel snel aan je: adres, locatie, foto van de omgeving, telefoonnummer, openingstijden en vooruit, ze hebben ook nog een linkje naar de website toegevoegd. Met één druk op de knop heb je de route naar het bedrijf of bel je het bedrijf.
Ook hebben ze het internet afgezocht naar ervaringen van mensen met jouw bedrijf en ze laten meteen even zien hoe tevreden jouw klanten zijn.

Als je op een smartphone een bedrijf zoekt staat de Google Maps vermelding zelfs al boven de zoekresultaten. Op een computer staat het nog wel op dezelfde hoogte, maar geef toe, de Google Maps-vermelding valt veel meer op dan het saaie zoekresultaat toch? Maar goed, nu de echte vraag, hoe vaak wordt er gebruik van gemaakt?

Hoe vaak klikken mensen op Google Mijn bedrijf?

Wij krijgen vaak de vraag: wat is een normaal aantal bezoekers of wat is een normaal bouncepercentage voor een website? Dat is een hele brede vraag en is niet makkelijk antwoord op te geven. Het hangt vaak af van wat voor bedrijf je bent en in welke markt je opereert. Zo geldt het ook voor Google Mijn Bedrijf. Maar om je een idee te geven, hierbij even wat cijfers van een aantal van onze klanten van de afgelopen 30 dagen.

eResults

Laten we maar met onszelf beginnen. Onze Google Mijn Bedrijf vermelding is de afgelopen maand 520 keer weergegeven in de zoekresultaten en 120 keer in Google Maps. 30 mensen hebben via de kaart onze website bezocht, 14 mensen hebben de route naar Rijnzathe 4 bekeken en 5 mensen hebben ons gebeld via het kaartje.

Van Dijk geo- en milieutechniek

Sonderingen en milieuonderzoeken zijn ook populair op Google. Onze klant van Dijk geo- en milieutechniek werd maar liefst 635 keer in de zoekresultaten getoond en 144 keer in Google Maps. 38 keer werd de website bezocht, 14 keer een routebeschrijving opgevraagd en 5 keer gebeld.

Teakhuis

Teakhuis maakt prachtige maatwerk teakmeubels en hebben drie fysieke locaties (winkels) in Nederland. Voor hen is Google Mijn Bedrijf dus perfect en dat zien we terug in de resultaten. 1929 keer werd hun kaart weergegeven in de zoekresultaten, 856 keer in Google Maps. 122 websitebezoeken kwamen uit Google Mijn Bedrijf, 53 routes en 12 belletjes.

Debiservice

Voor klanten met een moeilijk vergelijkbaar product en die met name diensten buiten de deur leveren zijn de cijfers veel lager. Dat zien we bij Debiservice, een klant van ons gespecialiseerd in debiteurenbeheer. Die werd 53 keer weergegeven in de zoekresultaten en kreeg twee websitebezoeken uit Google Mijn Bedrijf. 

Hmm, lijkt best wel belangrijk

Ja, een Google Mijn Bedrijf vermelding kom je eigenlijk niet meer onderuit als serieus bedrijf. Maar geen nood, de kans dat je een vermelding hebt is al zeer groot. Google maakt namelijk zelf de vermelding aan, dat doen ze aan de hand van je website. Alleen dit is niet volledig; openingstijden en goede foto’s van je bedrijf missen dan bijvoorbeeld nog. Daarom is het belangrijk dat je jouw Google Mijn Bedrijf vermelding ‘claimt’. Dat kun je doen met een Google account via de website van Google Mijn Bedrijf. Kom je er niet uit? Bel eResults dan maar even. Wel doen hè! 

Kun je je laatste factuur van eResults tegemoet zien?

Zou toch lekker zijn hè? Geen dure facturen meer eResults, geen vervelende belletjes meer van internet marketing bedrijven, geen website meer bijhouden en vooral geen nieuwsbrieven meer over SEO, SEA en die onzin. Helaas, zo ver is het nog niet.
Google Mijn Bedrijf is voornamelijk handig voor bestaande klanten of mensen die je al kennen. Voor nieuwe klanten blijft een actuele website toch nog een belangrijk instrument. Wel zien we dat het steeds makkelijker wordt om een voorselectie van bedrijven te maken in de zoekmachine. Welke bedrijf heeft goede reviews? Welk bedrijf ziet er verzorgd uit? Over de hele breedte dien je daarom de zaken goed voor elkaar te hebben en zo maakt Google steeds meer de verbinding tussen offline en online. Waar je vroeger nog de hele boel bij elkaar kon liegen op je website (fake it ‘till you make it) wordt dat (gelukkig) steeds moeilijker. Wij als eResults groeien met deze trend mee door onze focus steeds breder te leggen. Hoe we dat doen? Schrijf je maar in voor onze nieuwsbrief, dan zie je het vanzelf!

Doorpraten naar aanleiding van dit blok? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief

x