Wat is zoekmachineoptimalisatie in de praktijk? (Praktijkcase: providercheck.nl)

Door: Pier van der Kraan
Datum:
Tags: SEO
Leestijd ± 2 minuten

Zoekmachineoptimalisatie lijkt wel een soort magisch begrip. Er zijn ontelbaar veel blogs geschreven met ingewikkelde tips en vage stappenplannen. Als je niet thuis bent in online marketing, lijkt het bijna onmogelijk om te doorgronden. Dat vinden wij vreemd: als je een dienst uitvoert voor je klanten, moet je toch op z’n minst kunnen uitleggen wat dat dan precies inhoudt?

Daarom maken wij onze SEO dienst inzichtelijk aan de hand van een praktijkvoorbeeld. Op dit moment zijn wij met Providercheck aan het werk om hun positie in Google te verbeteren. De website was al goed vindbaar, maar wilde nog net die laatste, extra stap zetten.

“Voor ProviderCheck is het erg belangrijk om goed gevonden te worden door de consument, zij willen immers graag internet providers vergelijken tijdens het overstapproces”, aldus het bedrijf. “De belangrijkste reden om eResults hierbij in te schakelen was vanwege de hands-on mentaliteit en het snel kunnen schakelen”.

Aan de slag met zoekmachineoptimalisatie

Simpel gezegd bestaat zoekmachineoptimalisatie (SEO) uit drie onderdelen: techniek, content en populariteit. We begonnen daarom met de technische optimalisatie. Dat wil zeggen dat we sommige pagina’s hebben voorzien van een indexatieblokkade voor Google en de code achter de website inzichtelijk en begrijpelijk hebben gemaakt voor Google. Daarna zijn we met de content aan de slag gegaan. In dit geval hebben we per pagina bekeken hoe we deze konden optimaliseren voor Google. Dat wil dus zeggen dat we ons hebben gebogen over de titels, URL’s en omschrijvingen van afbeeldingen.

“De doelen zijn helder en we werken hier samen naar toe”

Op dit moment zijn we aan de slag met de populariteit van de website. Die populariteit realiseren door middel van linkjes naar de website. De kwaliteit is hierbij belangrijker dan de kwantiteit, dus zijn we echt op zoek naar lange termijn samenwerkingen met nieuwssites, blogs en andere partners.

Wat is nog meer van belang?

Sommige optimalisaties aan websites lijken initieel niet bij te dragen aan je positie in Google, maar dragen indirect toch bij aan een betere vindbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan het aantal conversies op je website. ProviderCheck wil deze conversies natuurlijk in de eerste plaats behalen om meer rendement uit de website halen. Maar een ander gevolg van meer conversies, zijn betere statistieken, die weer leiden tot een betere positie in Google.

In een vogelvlucht is dat het werk dat komt kijken bij zoekmachineoptimalisatie. Wil je meer weten over hoe dit in zijn werk gaat? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. 

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief

x