Conversiegericht schrijven voor het internet: 3 tips

Door: Monique Schellevis
Datum:
Tags: SEO Conversie Tips
Leestijd ± 2 minuten

Tekstschrijven noemen we ook wel copywriting. Copywriting is verleiden met woorden. Goede copy zorgt ervoor dat je bezoekers aan je lippen hangen. Maar hoe doe je dat?

Schrijven voor zoekmachines of mensen?

Goed gevonden worden in Google is hartstikke mooi. Maar voor meer omzet moeten je bezoekers wel converteren. Sommige teksten zijn perfect voor Google, maar niet voor je toekomstige klanten. Zij haken dan al snel af, en komen niet verder dan de eerste pagina.

Zonde.

Dus, hoe ga jij ervoor zorgen dat jij je bezoekers binnen hengelt met tekst? Met deze tips natuurlijk!

Tip 1: Houd het kort, bondig en gemakkelijk

Lezen van een beeldscherm gaat minder makkelijk dan van papier. Bovendien zijn je bezoekers vaak een beetje lui en ongeduldig. Ze scannen de pagina binnen twee seconden, en vinden ze niet wat ze zoeken? Dan zijn ze weg. Houd daar rekening mee bij het schrijven van je teksten.

Schrijf dus korte zinnen en houd het eenvoudig. Alinea’s van meer dan vijf regels zijn uit den boze. Gebruik veel tussenkoppen, zodat mensen snel vinden wat ze zoeken. Heb je veel informatie?  Schrijf dit dat puntsgewijs in een opsomming, zodat het overzichtelijk blijft.

Tip 2: Focus op je doelgroep

Houd je doelgroep altijd in je achterhoofd wanneer je schrijft. Wat willen zij weten? Help je bezoekers door die informatie snel bereikbaar te maken. Op je homepage moet je dus al uitlichten wat jouw bedrijf bijzonder maakt en voor wie jouw diensten of producten zijn.

Schrijf ook altijd vanuit het perspectief van jouw bezoeker. Dus niet ‘wij bieden aan..’, maar ‘u vindt bij ons…’.

Tip 3: Roep op tot actie en stel gerust

Geef je bezoekers een duwtje in de rug met een zogenaamde call to action. Hiermee roep je op tot een bepaalde actie. Een goede call to action voldoet aan twee voorwaarden:

  • De call to action staat op de goede plek
  • De call to action vraagt om de goede actie

Hoe bepaal je wat de goede plek of actie is? Eigenlijk is dat heel simpel. Verplaats je in jouw bezoeker. Waar zouden zij behoefte hebben al welke actie? Wat is logisch?

Stel je bezoekers ook een beetje gerust. Wat kunnen ze verwachten wanneer ze het contactformulier invullen of zich aanmelden voor de nieuwsbrief? Op die manier maak je de drempel zo laag mogelijk.

In een notendop..

Waar moet een goede webtekst in een notendop aan voldoen?

  • Het is kort en overzichtelijk
  • Het taalgebruik is eenvoudig
  • Het houdt rekening met de behoefte van je doelgroep
  • Het roept op de juiste momenten op tot de juiste acties

Twijfel je of jouw teksten wel aan deze eisen voldoen? Neem dan eens contact met ons op voor een check-up!

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief

x